The Priorat county or region is to be found to the south of Catalonia in the Tarragona province.

Priorat Tourist Board

Send us your suggestions, enquiries...
Plaça de la Quartera, 1 - Consell Comarcal del Priorat | Falset | 43730 | Tel. 977 831 023
  • Insert your comment
  • afegir al full de ruta
Ermita de Sant Salvador-Margalef

Ermita de Sant Salvador-Margalef

Les ermites de la Serra de Montsant

LES ERMITES DEL MONTSANT 

Ermita de la Mare de Déu de Montsant
Població: Albarca

Descripció:
L’ermita està situada a 1027 metres d’altitud, al peu de la Roca Corbatera, essent l’ermita més alta de la serra de Montsant. Té el seu orígen en les construccions eremítiques del segle XII i és també coneguda històricament com Santa Maria de Montsant. Se sap que antigament s’hi celebraven romiatges en diferents èpoques de l’any, gairebé sempre per demanar pluja per als conreus. Tradicionalment sempre hi han hagut dues festes a l’ermita: una per Sant Jordi i l’altra el 17 d’agost quan s’hi celebra l’Aplec de la Mare de Déu. S’hi pot accedir seguint l’itinerari 11 del Parc Natural.

Ermita de Sant Joan del Codolar
Població: Cornudella de Montsant

Descripció:
Aquesta ermita es troba a uns 3 quilòmetres del poble, als peus dels cingles de Sant Joan de la serra de Montsant. Rep el nom de Codolar per les grans roques o “còdols” que l’envolten. L’ermita va ser construïda pels monjos cartoixans a finals del segle XV i hi ha estat habitada per diversos ermitans. Encara avui dia hi viu una ermitana, que s’encarrega del seu manteniment, la qual cosa fa posible que sigui l’única ermita de la comarca que pugui ser visitada habitualment. S’hi celebren tres festes: per Sant Joan, per Sant Joan Degollat (29 d’agost) i per Sant Antoni.

Ermita de Sant Bartomeu
Població: Ulldemolins

Descripció:
Ermita d’estil romànic que data del s.XIV, situada a l’espectacular congost de Fraguerau, pas que forma el riu Montsant entre la serra la Llena i la de Montsant. Té el seu origen en la cova de l’asceta Fra Guerau on aquest hi va construir una petita capella dedicada a Sant Bartomeu. L’edifici que avui podem contemplar, construït davant la balma, consta d’una sola nau amb absis rodó, volta de canó de carreus de pedra un xic apuntada i campanar d’espadanya. S’hi accedeix a peu des de l’ermita de Sant Antoni d’Ulldemolins pel GR 65-5 o per l’itinerari 2 del Parc Natural. És una de les excursions més encantadores que podem realitzar pel Parc Natural per la gran bellesa del congost que forma el riu Monsant entre roques de formes voluptuoses i que cal travessar per un pontent penjant.

Ermita de Sant Antoni i Santa Barbàra
Població: Ulldemolins

Descripció:
Ermita situada al peu del Montsant, a la part obaga de la serra, a 3 km del poble d’Ulldemolins. S’hi pot accedir amb cotxe i a peu ja que la pista està pavimentada. L’edifici, de línies senzilles, consta d’arcs apuntats, atri frontal, campanar d’espadanya i porta dovellada. Una curiositat és la campana, una bomba reaprofitada. Al seu voltant hi ha una àrea de lleure amb barbacoes i un espai destinat a acampada.

Ermita de Santa Magdalena
Població: Ulldemolins

Descripció:
Ermita situada a la part obaga de la serra de Montsant, molt a prop de la de Sant Antoni i Santa Bàrbara. S’hi pot accedir a peu o en cotxe per una pista pavimentada de 3 km. També és coneguda com la “Catedral de Montsant” donades les seves grans dimensions tenint en compte el tamany habitual de les ermites. Té 6 capelles, cor, tribunes i cripta, i és obra de mossèn Jaume Amigó, també autor de l’església del poble. Just damunt de Santa Magdalena hi ha una font que alimenta l’ermita i juntament amb altres fonts properes abasteixen d’aigua el poble d’Ulldemolins. Al seu entorn hi ha una àrea de lleure amb barbacoes i també un alberg. La festa de Santa magdalena té lloc el 22 de juliol.

Ermita de Sant Salvador
Població: Margalef de Montsant

Descripció:
L’ermita de Sant Salvador es troba ubicada a 3,5 km del poble i s’hi pot accedir tant a peu com en cotxe. L’edifici està aixoplugat sota una inmensa roca. És una construcció modesta de petites dimensions. Un element curiós, igual com passa en altres ermites del Montsant, és que la campana és una bomba reaprofitada. L’original va ser construïda al segle XVI però el 1936 va ser incendiada i va haver de ser reconstruïda. Al costat mateix de l’ermita, i sota la mateixa roca, també s’hi pot contemplar la casa de l’ermità. Té una àrea de lleure amb fogons i també una font d’aigua. Les dues principals festes que s’hi celebren són Sant Salvador, el 6 d’agost, i Sant Marc, el 25 d’abril. És un pont per iniciar excursions a la Serra Major de Montsant. Recentment s’ha recuperat i senyalitzat l’antic camí que duia a l’ermita, el qual recorre un paratge cautivador de formacions rocoses curioses.

Ermita de Sant Roc
Població: Cabacés

Descripció:
Petita ermita situada a 1,5 km del poble. S’hi pot accedir a peu pel camí de l’itinerari 4 del Parc Natural i també en cotxe per una pista. L’edifici data del segle XVI i és de construcció senzilla, aprofitant com a parets la mateixa roca. Consta d’una sola nau i dues petites capelles laterals. Just al costat de l’ermita hi podem trobar una cova que s’utilitza tant per a l’acampada com per a la celebració de l’Eucaristia en dies en què s’aplega molta gent a l’ermita. La principal festa s’hi celebra el 16 d’agost, dia de Sant Roc.

Ermita de la Mare de Déu de la Foia
Població: Cabacés


Descripció:
L’ermita de la Foia està situada a 3 km del poble i s’hi pot accedir amb cotxe per una pista o bé seguint l’itinerari 4 del Parc Natural. Deu el nom a la seva ubicació en una fondalada on hi abunda l’aigua que abasteix també la vila. S’hi veneren la Mare de Déu de les Neus, Sant Marc i Santa Bàrbara. S’hi pot accedir a peu i també amb cotxe. Disposa d’una zona de lleure amb fogons, serveis i taules de pedra que eren les antigues moles del molí d’oli de la cooperativa. Les principals festes que s’hi celebren són el 5 d’agost, Mare de Déu de les Neus, i el 25 d’abril, Sant Marc.

Ermita de Sant Pau
Població: La Figuera

Descripció:
Molt prop de la Figuera i construïda dalt d’un turó trobem l’ermita de Sant Pau. Gràcies a la seva elevada altitud, vora 700 m, s’hi pot gaudir d’un impressionant panorama, i en dies clars es diu que fins i tot s’hi poden veure els Pirineus. S’hi venera Sant Pau i la Mare de Déu de la Mola. L’ermita és d’estil renaixentista, de planta rectangular, sense absis i volta semicircular. Té una sola nau coberta amb volta de canó. L’aplec de Sant Pau és la festa principal que s’hi celebra, el segon diumenge d’agost, dedicada a la Mare de Déu de la Mola. També s’hi celebra la festa de Sant Pau Ermità el 15 de gener. Molt a prop de l’ermita hi trobem l’antic observatori militar del bàndol republicà durant la batalla de l’Ebre, ja que des d’aquest punt es controla perfectament el curs del riu Ebre.


1 comment

1 | lluis | barcelona | 20-02-2011 20:51
he tornat al Priorat, després de molts anys, N´estic content perque he pogut veure la riquesa en aquells pobles de gent acollidora, que vaig descobrir els anys 70, Tot canvia i ara potser os heu sofisticat un xic massa.De tota manera ben fet, els temps canvien, intenteu pero, si us plau, mantenir el caliu de la gent de la terra, malgrat que se us conegui a tot el mon. Visca Catalunya

The Priorat Tourist Board would like to hear about your stay in Priorat

Name
E-mail
City

Please type the text presented in the image :
Do participate in our website. Let us know your comments and opinions about the published articles
  • Send to a friend
  • Print

Route planner

Plan your visit to Priorat

Location

Related content

Villages (6)

  • Albarca | Hamlet to be found in the North-eastern corner of the county, between the Montsant and the Prades  mountain ranges. 
  • Cabacés | Cabacés is to be found in the North-eastern corner of the county, on a little hill between two ravines of Comes and Montsant river. Formerly the land belonged to the Barony of Cabacés.
  • Cornudella de Montsant | Cornudella is to be found in the North-eastern corner of the county, in the Siurana river valley, between the Montsant and Prades mountain ranges.
  • La Figuera | La Figuera is to be found in the Western area of the county. This area is dominated by cliffs and and the Montsant mountain range.
  • Margalef de Montsant | Es troba al nord oest de la comarca, a la part dreta de la vall del riu Montsant, que forma, entre el massís del Montsant i la Serra La Llena, un impressionant congost, continuació del de Fraguerau.

    S’hi pot accedir per carretera des de Falset per la T-710 (de Gratallops a La Vilella Baixa), continuant per la T-702 (de Cabacés a La Bisbal de Falset) i des d’aquest darrer per la T-713; des de Les Garrigues per la C-242 i la T-713; des de Flix (Ribera d’Ebre) per la T-703 (per La Palma d’Ebre), continuant per la T-702 (fins a La Bisbal de Falset) i d’aquí per la T-713.
  • Ulldemolins | Ulldemolins és la població situada més al nord de la comarca, a la vall del riu Montsant. S’obre pas en un abrupte congost entre els vessants meridionals de la Serra de La Llena i els septentrionals del massís del Montsant.

    S’hi accedeix per carretera des de Reus per la N-420 (per Les Borges del Camp) i la C-242 (per Cornudella); des de Falset per la N-420 i la T-7401 (per Porrera), la T-7402 (per La Venta d’en Pubill) i la C-242; des de Les Garrigues per la C-242 i des de Margalef per la T-7130 i la C-242.

Priorat on foot (4)

Places of Interest (1)

Paisatges del vi (6)

Accommodation (12)

Restaurants (8)

Tourist Information Offices (3)