La région (comarca) du Priorat est située dans le sud de la Catalogne, au coeur des terres tarragonaises.

Office de tourisme du Priorat

Envoyez vos suggestions, questions...
Plaça de la Quartera, 1 - Consell Comarcal del Priorat | Falset | 43730 | Tel. 977 831 023
  • Ajouter un commentaire
  • afegir al full de ruta
La Vilella Baixa

La Vilella Baixa

LA VILELLA BAIXA

LA NOVA YORK DEL PRIORAT

Josep M. Espinàs va rebatejar la Vilella Baixa com la Nova York del Priorat sorprès per l’alçada de les cases, que tenen l’accés, per la banda del carrer, a la que, vista des del riu, és la quarta o cinquena planta.

Arquitectura de les cases. Una casa mitjana disposava de diversos espais. Planta baixa, el celler i estable tot aprofitant el desnivell del terreny. Abans, les mateixes famílies s'ho feien tot: des de conrear la vinya fins a elaborar el vi. A començaments del segle XX es van organitzar els sindicats. El de la Vilella Baixa, per exemple, es va crear el 1919 i té una arquitectura molt particular.

Les cooperatives van ser una solució per tal que els petits i els mitjans propietaris poguessin elaborar el vi en millors condicions que no pas a les cases. Podien tenir maquinària nova i a més s’estalviaven molts diners i mà d’obra treballant conjuntament. Al llarg del segle XX tothom es va associar a les cooperatives. Durant dècades del segle XX, en molts pobles, van ser l’única empresa productiva. Avui la majoria de les cooperatives dels pobles de la DOQ Priorat s’han fusionat en una sola: la Vinícola del Priorat, que es troba a Gratallops. D’altres col·laboren amb empreses privades.

Cal destacar la Vilella Baixa pel seu interès pintoresc, ple de regust medieval. El carrer que No Passa, a la part més alta del poble, és una possible persistència de l'antic nucli medieval, al qual s'accedeix per un llarg porxo i que, com el seu nom indica, s'acaba sense solució de continuïtat en una petita plaça. El carrer que No Passa fou encara utilitzat com a lloc de defensa durant les carlinades, quan encara, en moments de perill, se'n tancava el portal d'accés.

Downloads

Priorat Turisme 2.0 - Descarrega Flash Player
Download (mp3, 1739.05KB)

L’Office de Tourisme du Priorat veut connaître votre expérience vécue dans le Priorat

Nom
E-mail
Ville

Veuillez introduire le texte qui apparaît sur l'image:
Participez à notre site web, en ajoutant vos commentaires et appréciations sur les articles publiés
  • Envoyer à un ami
  • Imprimer

Cahier de voyage

Planifiez votre voyage dans le Priorat

Localisation

Liens

Villages (1)

  • La Vilella Baixa | La Vilella Baixa est située à l'Est de la région (comarca), abritée par la Serra de Montsant, au confluent de deux rivières au centre même de l'agglomération: le riu Montsant et le ruisseau d'Escaladei.

Le Priorat à pied (3)

Le Priorat en voiture (3)

Route huile d'olive (1)

  • Molí Gratavinum | La Vilella Baixa | Mas d’en Serres, s/n. Des de La Vilella Baixa cal agafar el camí senyalitzat "Pla del Xorrac" i seguir-lo durant 1 km. | 687 758 779 | 93 890 11 43 | E-mail | Web

Centres d'intérêt (3)

Suggestions (1)

À vélo (2)

Logements (3)

Restaurants (2)

Offices de tourisme (1)